Skoraj bo praznik.

Skoraj poklon velikanu slovenskega naroda.

Pesniku, ki je želel, da se v našo deželo vrnejo edinost, sreča in sprava.

Človeku, ki je zapel hvalo narodom, ki hrepenijo dočakat dan,

da koder sonce hodi, prepir iz sveta bo pregnan…

Poklon Francetu Prešernu.

Njegove pesmi svetujejo še danes.

Vsako leto smo mu rekli hvala.

Četrt stoletja smo v njegov spomin pripravljali proslave.

Letos jo žal ne moremo.

Ne bi bilo prav, da se ga ne spomnimo.

Mogoče bi kazalo prebrati kakšno njegovo pesem.

Mogoče bi med prošnjami naših molitev, dodali še pesnika.

In mu tudi letos rekli hvala!

Hvala Ti Ribičev France iz Vrbe na Gorenjskem!

Hvala za rimane besede, ki odzvanjajo skozi desetletja v slovenskem narodu!

Drugo leto Ti bomo spet, s proslavo, izkazali čast in zahvalo!

Foto: Aleš Čerin (Cerkev Sv. Marka Vrba)

V nedeljo popoldne 31. januarja se je od nas poslovili br. Roman Motore, ki je v soboto 23. januarja letos praznoval 85. let življenja. Br. Roman je v našem samostanu v Ljubljani živel od leta 2012.

Ker je v zadnjih letih življenja težko hodil, ni mogel več prihajati v cerkev. Je pa vse do konca svojega življenja maševal v samostanu obenem pa je tudi zelo veliko molil, za kar smo mu zelo hvaležni. Le zadnjih nekaj dni življenja je preživel v Kliničnem v Ljubljani. Priporočamo ga v vaše molitve.

MOLITEV: Molitev zanj bo v cerkvi v Štepanji vasi na predvečer pogreba v sredo, 3. februarja ob 19.30. Spremljate jo lahko na tej povezavi.

POGREBNA MAŠA IN POGREB: Od br. Romana se bomo se bomo poslovili v četrtek, 4. februarja. Od 8.30 do 15.30 bo ležal v cerkvi sv. Štefana v Ljubljani Štepanji vasi. Pogrebna maša bo ob 15.30 in ob 16.30 pogreb. Mašo in pogreb bo vodil škof Anton Jamnik. Pogrebno mašo lahko spremljate na tej povezavi.

Na dan pogreba ga lahko pridete pokropit v cerkev med 8.30 in 15.30. Med tem časom tudi lahko enemu od bratov, ki bo v cerkvi darujete za svete maše zanj. Sveta maša ob 15.30 uri bo v ožjem krogu. Na pogreb ob 16.30 pa se lahko pridružite tudi ostali vendar med pogrebom med družinami ohranjajte varnostno razdaljo.

Pogreb

Roman Anton Motore – petinosemdesetletnik

Ob njegovi 85. letnici je br. Vinko Škafar napisal njegov kratek življenjepis.

* * *
Curriculum vitae

  • 23. 1. 1936 Rojen v Lončarjevem Dolu, župnija Sevnica (starša Anton in Antonija roj. Gerjevič)
  • 1945-1953 4 razrede osnovne šole in 4 razrede nižje gimnazije
  • 1953/54 Prvi (peti) letnik srednje Serafske šole v Varaždinu
  • 1954/55 Drugi (šesti) letnik srednje Serafske šole v Osijeku
  • 1955-1957 Tretji (sedmi) in četrti (osmi) letnik Interdiecezanske srednje šole v Zagrebu (z maturo)
  • 1957-1959 Služenje vojaškega roka
  • 13. 3. 1959-14. 3. 1960 Kapucinski noviciat v Varaždinu
  • 15. 3. 1960 Začasne zaobljube

1960-1964

  • Teološka fakulteta v Zagrebu (Na Teološki fakulteti v Ljubljani so mu priznali letnik 1959-1960)
  • Škofja Loka (večne zaobljube 19. 3. 1963
  • 14. 3. 1964 Posvečen za diakona v Ljubljani (nadškof dr. Jožef Pogačnik)
  • 29. 6. 1964 Posvečan za duhovnika v Mariboru (škof dr. Maksimilijan Držečnik)
  • 1964-1965 Ljubljana, kot novomašnik obiskuje šesti letnik in je duhovnik pomočnik v Komendi
  • 1965-1967 Celje, kaplan
  • 1967-1970 Celovec, duhovnik za Slovence
  • 1970- 1993 Kromberk, župnijski upravitelj, od 20. 6. 1984 župnik in predstojnik
  • Julija in avgusta 1977, pomagal v Šempasu, ko je bil župnik bolan
  • Od 16. 1. 1980 do 20. 8. 1980 je soupravljal župnijo Šempas
  • 1993-1996 Škofja Loka, samostanski vikar in voditelj FSR
  • 1996-2012
  • 2012 Krško, samostanski predstojnik
  • Ljubljana (iz zdravstvenih razlogov)

Osnutek za življenjepis ob petinosemdesetletnici življenja

Br. Roman Anton Motore izhaja iz Posavja, ki so ga zaznamovali kapucini s svojo navzočnostjo v Krškem, vse od leta 1640. Tako se je že v svojem otroštvu srečeval, predvsem za porcijunkulo s kapucini v Krškem in tudi s kapucini iz domače sevniške župnije sv. Nikolaja, saj sta bila od tam doma znani p. Mavricij (Martin) Teraš (Čanje pri Blanci 1889-1960 Škofja Loka) in njegov nečak br. Ciril (Anton) Zupančič (Čanje pri Blanci 1919 – 1996 Vipavski Križ). Iz sosednje župnije Zabukovje, iz vasi Trnovec, pa sta se nekaj prej odločila za kapucine pet let starejši br. Jože (Anton) Kunšek (1931-2003) in njegov brat Joahim (Jože) Kunšek (1936-1967), ki je bil od Romana mlajši dober mesec. Tako je že pred vstopom v kapucinski red Tonček Motore poznal kapucine.

Anton Motore, rojen 23. 1. 1936, v Lončarjevem Dolu, župnija Sevnica, kjer je bil krščen 27. 1. 1936, osnovno šolo in nižjo gimnazijo je obiskoval in končal v domači župniji in občini Sevnica pri Krškem. Kot 17 letnik se je vpisal v prvi letnik privatne kapucinske gimnazije (Serafske srednje šole) v Varaždinu, kjer je v šolskem letu 1953-54 uspešno končal prvi (peti) letnik, drugega, v šolskem letu 1954-55, pa v Osijeku. Zaradi negotovosti datuma dveletnega vpoklica k vojakom, ni šel v noviciat, kot drugi, po drugem (šestem) letniku gimnazije, leta 1955, marveč je nadaljeval medškofijsko gimnazijo (Interdiecezansko srednjo šolo za pripravljanje duhovnikov) v Zagrebu na Šalati, ki so jo takrat vodili patri jezuiti s pomočjo laiških profesorjev. K vojakom je odšel med četrtim (osmim) letnikom (17. 1. 1957 – 25. 2. 1959) in je zato šele po odsluženem vojaškem roku, 13. 3. 1959, začel kapucinski noviciat v Varaždinu, ki ga je končal z začasnimi zaobljubami 15. 3. 1960.

Po noviciatu se je vpisal na Teološko fakulteto v Ljubljani v akademskem letu 1959-60, saj je bila takrat navada, da so bivšim vojakom, ki so se vpisali v drugi semester, izredno priznali prvi semester brez obiskovanja predavanj. Tako je lahko v akademskem letu 1959-1960 končal prvi letnik na Teološki fakulteti v Zagrebu, ki mu ga je potem priznala Teološka fakulteta v Ljubljani. Od 1960 do posvečenja, 1960-1964, je živel v kapucinskem bratstvu v Škofji Loki, kjer je tudi 19. 3. 1963 naredil večne zaobljube. Po petem letniku filozofsko-teološkega študija ga je 29. 6. 1964 mariborski škof dr. Maksimilijan Držečnik v mariborski stolnici posvetil v duhovnika. Kot novomašnik je še obiskoval šesti letnik na Teološki fakulteti, živel v kapucinskem bratstvu v Ljubljani, in ob vikendih kot duhovni pomočnik hodil pomagat v župnijo Komenda pri Kamniku.

V letih 1965-1967 je bil goreč kaplan in katehet v Celju, kjer je bil samostanski predstojnik in župnik-vikar br. Frančišek Lončar, kaplan in voditelj FSR br. Engelbert Bojnec. V letih 1967-1970 je v Celovcu na Koroškem zamenjal br. Jakoba Vučino, ki je odšel v Nico (Francija) med slovenske izseljence, in v Celovcu bil duhovnik za Slovence. V Celovcu je vodil Frančiškov svetni red za Slovence, veliko spovedoval v domači kapucinski cerkvi in pogosto pomagal po slovenskih župnijah celovške škofije. V Naših zapisih je za polna letnika, ki ju je preživel v Celovcu, podal tudi kratko statistiko. V statistiki za leto 1968 beremo, da je imel v Celovcu 2 skupini verouka (tedensko eno uro za slovenska dekleta, ki so bila v službi, in eno uro za kandidatinje pri nemških sestrah v hrvaščini), 297 pridig izven samostanske cerkve in 83 premišljevanj in stanovskih govorov (eno devetdnevnico, osem tridnevnic, tri misijone, pet duhovnih vaj). Obiskoval je slovenske bolnike po domovih in v 4 bolnišnicah, in bil tudi kvatrni spovednik slovenskih šolskih sester. Podobno statistiko navaja tudi za leto 1969.

Br. Roman Motore, ki je bil zelo zavzet dušni pastir, se je najbolj kot dušni pastir razcvetel v letih 1970 -1993 (22. 7. 1970 – 18. 7. 1993), ko je bil najprej župnijski upravitelj in od leta 1984 župnik v Kromberku pri Novi Gorici. Leta 1972 (od 18. do 26. marca) je organiziral župnijski misijon v Kromberku, ki sta ga vodila brata Gabrijel Recek in Klemen Verdev. Istega leta, 2. 7. 1972, je prelat Andrej Simčič blagoslovil nove zvonove, prej je bil samo eden, in še ta počen, za cerkev v Kromberku. Istega leta, 3. Decembra, je škof Janez Jenko vodil župnijsko slovesnost in proslavo ob 100-letnici kromberške duhovnije, ki je leta 1937 postala župnija in prvi njen župnik je postal znan slovenski skladatelj Vinko Vodopivec.

Na kapitlju leta 1982. Br. Roman Motore je prvi z desne v spodnji vrsti.

Znano je, da se je Roman ves čas bivanja v Kromberku udeleževal pogostih skupnih srečanj v Vipavskem Križu, godovanj, in drugih praznovanj, in tako je s svojo navzočnostjo povezoval Kromberk s kapucinskim bratstvom v Vipavskem Križu.

Za leto 1972 je br. Roman dal tole statistiko: število kristjanov 1415, obisk nedeljnikov 250; verouk: skupin 18, otrok 145, mladine 14. Število pridig v domači cerkvi 188, drugod 36. Število duhovnih vaj 4. Število obhajil 9.334, bolnikov 109, previdenih 12; krstov 36, porok 10, pogrebov 15. Verski tisk: Družina 65, Ognjišče 65. Leta 1976 je tudi Kromberk prizadejal potres, da je bila potrebna obnova električne napeljave, centralne kurjave in kritine. Leta 1979 bi naj bilo v Kromberku 1100 prebivalcev (prišlo je do spremembe župnijskih meja), nedeljnikov 150, obhajil 6573, obhajil bolnikov 99, krstov 10, porok 5, pogrebov 8. Verski tisk: Družina 52, Ognjišče 62, mohorjevke 45. Leta 1980 prebivalcev 1.100, nedeljnikov 138, obhajil 5.315, bolnikov 73, krstov 19, porok 8, pogrebov 16; pridig doma 130, drugje 102, adoracij 2, duhovne vaje 1. Verski tisk: Družina 50, Mavrica 50, Ognjišče 62, Mohorjevk 41. Leta 1985 je bil urejen prezbiterij, novi pokoncilski oltar je posvetil 7. 9. 1985 škof Janez Jenko. 8. 8. 1985 je vodil Janez Jenko izredno birmo, 29. 12. 1985 pa škof pomočnik Metod Pirih ob 50-letnici župnije in 115 letnice cerkve in samostojne kaplanije.
Leta 1987 je v statistiki, med drugim, omenil, da ima župnija 1400 župljanov, 150 nedeljnikov, da je bilo razdeljenih 6.654 obhajil, bolnikov 75, krstov 11, porok 6, pogrebov 8. Doma je bilo 151 pridig, drugje 15. Verski tisk: Družina 40, Ognjišče 70, Mavrica 58, Prijatelj 15, Frančiškov prijatelj 10, mohorjevke 33, župnijski list 230.

Leta 1988: vernikov 1400, nedeljniki 150, pridige 160+14, obhajil 6254, bolniki 68, krsti 18, poroke 5, pogrebov 7. Verski tisk: Družina 40, Ognjišče 72, Mavrica 66, Prijatelj 15, Frančiškov prijatelj 10

V zadnjem triletnem poročilu, za leta 1990-1993, je za Kromberk med drugim br. Roman Motore podal poročilu o dušnopastirskem in obnovitveno gradbenem delu. Roman kot goreč dušni pastir v teh treh letih omenja dve birmi, leta 1991 je birmoval koprski škof Metod Pirih, in je bilo 21 birmancev, leta 1992 pa upokojen škof dr. Janez Jenko, ko je bilo 33 birmancev, tudi več odraslih (katehumenov), ki jih je posebej pripravljal skozi vse leto. Istega leta 1992, 20. Septembra, pa je organiziral veliki shod, prišlo je okrog 3.000 ljudi, ko je škof Metod Pirih blagoslovil na novo urejen prostor pred cerkvijo s kipom prvega kromberškega župnika in glasbenika Vinka Vodopivca. Med mašo so peli združeni pevski zbori Vodopivčevo latinsko mašo, ki jo je sam skomponiral za svojo novo mašo. Tudi sicer je imel p. Roman z dekanijskimi duhovniki zelo dobre odnose in so si zato tudi radi pomagali. V zadnji župnijski statistiki za leto 1992 je Roman za Kromberk zapisal: število prebivalcev 1.503, katoličanov 1.210, nedeljnikov 185, predšolskih otrok 13, osnovnošolskih 70, krstov 17, prvoobhajancev 11, birmancev 33, porok 10, pogrebov 8, obhajil 8.024, obhajil bolnikov 48, pridig doma 172, drugod 12, tridnevnica 1, adoracije 2, duhovna obnova 1. Verski tisk: Družine 38, Ognjišče 72, Mavrica 55, Župnijski list 250, Frančiškov prijatelj 10, Mohorjeve knjige 24 in Prijatelj 20.

1993-1996

Škofja Loka, samostanski vikar in voditelj FSR. Škofjo Loko je Roman dobro poznal iz študentskih let, zato se je hitro vživel. Tam je veliko spovedoval in pridigal z navdušenjem, občasno je tudi pomagal po župnijah.

1996-2012: Krško

Leta 1996 se je br. Roman Tonček Motore vrnil v svoje Posavje, Simon Gregorčič bi dejal, da je prišel nazaj v “posavski raj”, saj je od tu odšel leta 1953, pred 43 leti in se je domov le občasno vračal.
Kakor ga je pred Krškim tri leta Škofja Loka spominjala na leta teološkega študija v Ljubljani, tako ga je Krško s Posavjem spominjalo na njegovo otroštvo. Zato je z vsem žarom, predvsem pa z ljubeznijo s spominom na otroštvo, živel v Krškem, vodil bogoslužje v domači cerkvi in po potrebi in kolikor je utegnil, pomagal po župnijah na obeh straneh Save. Nekaj časa je tudi hodil maševat za Slovence v Zagreb. Ves čas je zavzeto skrbel za br. Metoda. Imel ga je rad, bil pa je do njega tudi odločen. Vsako leto je skrbno pripravil praznovanje porciunkule. Praznovanje je potekalo na predvečer in na praznik dopoldne. Za spovedovanje je povabil brate iz province. Pri maševanju na sam praznik je povabil duhovnike obeh dekanij in jih tudi na ta način povezoval (dekaniji spadata v različni škofiji). K lepoti bogoslužja so prispevali tudi pevski zbori, ki jih je v ta namen povabil. Večkrat je sodeloval slovenski pevski zbor iz Zagreba, saj je tudi sam večkrat obiskal slovensko skupnost v Zagrebu. Vsakič je k praznovanju prišlo veliko ljudi iz širše okolice Krškega. Sam se je izmenično udeleževal dekanijskih rekolekcij v obeh dekanijah.

2012: Ljubljana (iz zdravstvenih razlogov)

Br. Roman je bil ves čas dober, skromen in zelo delaven manjši brat kapucin, goreč molivec in častilec Boga, nebeške Matere Marije in svetnikov, kar na sebi lasten način nadaljuje danes na bolniški postelji v Ljubljani.
Roman Anton Motore je kot ministrant in mežnar v času nižje gimnazije v Sevnci izjemno vzljubil cerkev kot stavbo in tudi Cerkev kot Skupnost, predvsem njeno bogoslužje. Temu je ostal zvest vse življenje. Kjerkoli je bil, je skrbel za lepoto Božje hiše, za oltarje, za cerkveno sveto posodje, paramente, cerkvene obleke, kar je odražala zunanjost cerkve, predvsem pa še vse, kar se je uporabljalo pri bogoslužju. Zelo dobro je poznal bogoslužne predpise, že tiste predkoncilske, in pozneje spremenjene, pokoncilske. Ta odnos je izhajal iz njegovega spoštovanja do sakralnega, saj je menil, da za Boga mora biti najlepše, najbolj čisto in najbolj urejeno, četudi je skromno.

Ta zunanjost je izhaja iz njegove notranjosti. Prvi spomin iz leta 1954 v Osijeku o Romanu, ki me še vedno spremlja, je njegovo češčenje Najsvetejšega in prav trenutek njegovega petja (v hrvaščini Divnoj dakle … ) pred blagoslovom z Najsvetejšim, česar ne pozabljam. Kakor, da je bila to njegova drža, ki jo še danes ohranja, in nam je lahko kot zvest molivec in častilec in pozneje kot delivec zakramentov vsem vzornik. Zaljubil se je tudi v cerkveno leto, ki ga je zelo dobro poznal, spremljal in živel, do podrobnosti je poznal vsakoletni Bogoslužni koledar. Na misel mi prihaja Romanov odnos do Marije, v Celju do Fatimske Marije, in pozneje v Krškem tudi do sodobne svetnice Ivane Beretta Molla (1922-1962), Matere do zadnjega diha. Roman spada med tiste naše brate, ki so na poseben način vzljubili molitev, tako liturgično kot ljudske pobožnosti, zasebno in občestveno z brati in verniki, in ji ostal zvest do danes. Tudi v bolniški postelji ostaja goreč molivec, darovalec sv. maše in bralec duhovne literature.

Kot duhovnik je po vzoru naših kapucinskih bratov duhovnikov z veseljem oznanjal veselo oznanilo, kar mu je prav tako veliko pomenilo. Bil je tudi skrben delivec svetih zakramentov, posebno še zakramenta Božjega usmiljenja v spovednici.

Četudi je precej dolgo živel v manjšem bratstvu ali nekaj časa celo sam, je vedno ohranjal do bratov province dobrohoten odnos in se udeleževal skupnih srečanj. Nikoli ni pozabil pisati za Božič in Veliko noč, njegove voščilnice so navadno prve prišle in tudi na godove bratov ni pozabljal. Zadnja leta pisanje nadomešča s telefoniranjem, kar je po svoje še dragocenejše. S tem je kazal in kaže vključenost, ljubezen in simpatičnost do bratov province.

Bil je človek reda, ne samo v zakristiji in v cerkvi, marveč tudi v sobi in kuhinji, kjer si je več let sam kuhal, podobno kot naši bratje v samotišču. Sočasno je bil do gostov, bratov kapucinov in škofijskih duhovnikov, vedno zelo gostoljuben in dobrosrčen. Užival je, če se je lahko izkazal kot dober kuhar in prijazen gostitelj.

Ob petinosemdesetem rojstnem dnevu smo zate, dragi Roman, Bogu hvaležni, in se ti kot molivcu tudi v prihodnje priporočamo, da s svoje bolniške postelje moliš za nas brate in daruješ svete maše tudi za nas, tvoje brate, in svoje preizkušnje namenjaš tudi za blagoslov našega provincijskega bratstva.

Br. Vinko Škafar

Foto: Vanesa Guerrero, rpm, Cathopic (križ), arhiv bratov kapucinov, Lojze Mušič (pogreb)

Nabirka današnje nedelje je namenjena za brate kapucine, ki delujemo v župniji Ljubljana Štepanja vas. Če je komu v sedanjih zdravstvenih razmerah lažje, lahko dar za nas brate nakaže tudi na samostanski račun: Kapucinski samostan Ljubljana, Mekinčeva 3, 1000 Ljubljana; TRR: IBAN SI56 0317 1100 0806 149; namen nakazila: dar za brate. Bog vam iskreno povrni.

AKTUALNI URNIK SVETIH MAŠ, OBHAJILA IN MOLITEV V NAŠI ŽUPNIJI

VABILO K MOLITVI VEČERNIC: Bratje kapucini med tednom od ponedeljka do sobote molimo večernice v cerkvi ob 18.40. Če kdo želi se nam lahko pridruži. Lepo vabljeni.

• V cerkev v Štepanji vasi lahko za mašo ali obhajilo na enkrat pride 9 posameznikov ali gospodinjstev, v cerkev v Bizoviku lahko na enkrat pride 6 posameznikov ali gospodinjstev. Cerkvi bosta odprti 10 minut pred mašo. (rezen pred večerno mašo ob 19h med tednom, ko so večernice ob 18.40)
• Urnik svetih maš je naslednji:

Štepanja vas:
• Delavniki: 8.00, 18.00 in ob 19.00
• Nedelja in zapovedan praznik: 6.30, 8.00, 9.15, 10.30, 18.00 in 19.00

Bizovik:
• torek in četrtek: 18.00.
• nedelja in zapovedan praznik: 9.15 in 10.30
Mašne namene za tekoči teden lahko spremljate na tej povezavi.

Kdaj lahko premete sveto obhajilo izven svete maše

• Če želite prejeti samo obhajilo, pridite med tednom 30 minut po začetku svete maše, ob nedeljah pa 35 minut po začetku svete maše. Obhajilo tako delimo ob naslednjih terminih:

Štepanja vas:
• Delavniki: 8.30, 18.30 in ob 19.30
• Nedelja in zapovedan praznik: 7.05, 8.35, 9.50, 11.05, 18.35 in 19.35

Bizovik:
• torek in četrtek: 18.30.
• nedelja in zapovedan praznik: 9.50 in 11.05
• Maše preko spleta:

Še naprej lahko na tej povezavi spremljate video prenos svetih maš, ki jih bomo sedaj prenašali iz župnijske cerkve.
• ponedeljek – sobota: 19.00
• nedelja: 10.30.

OSTALA OBVESTILA

• PRAZNIK JEZUSOVEGA DAROVANJA – SVEČNICA je ta torek 2. februarja. Svete maše v Štepanji vasi bodo ob 8.00, 10.30, 18.00 in 19.00, v Bizoviku ob 18.00. S seboj prinesite sveče s ščitnikom, lahko pa jih boste kupili tudi v cerkvi. Svečnica je praznik skupine Vera in luč. Ta dan obhajamo tudi dan redovnic in redovnikov – dan posvečenega življenja.
• LETNA NAROČNINA VERSKEGA TISKA: Zelo priporočamo redno letno naročnino. Vabimo vas, da se na verski tisk naročite direktno pri založbah in boste verski tisk dobivali po pošti na dom. Verski tisk pa bo še naprej na razpolago v cerkvi v prosti prodaji. Cene letnih naročnin: Družina – 119,60 €, Ognjišče – 34,30 €, Prijatelj – 12,60 €, Misijonska obzorja – 9 €, Mohorjeve knjige (prednaročilo šest knjig za 2021) – 49 €, Božje okolje – 29,70 €, Beseda med nami – 23,70 €, Communio – 34 €, Magnificat – 59,40 €, Mavrica – 39,90 €, Cerkveni glasbenik – 35,70 €, Radovednež – 23,70 €, #Najst – 27 €, Cerkev danes – 35,70 €, Naša luč – 26,95 €.
• TEDEN MOLITVE ZA EDINOST KRISTJANOV 2021 bo potekal od 18. 1. do 25. 1. Letos nosi geslo »Ostanite v moji ljubezni in obrodili boste obilo sadu. (prim. Jn 15,5-9). Vabljeni k molitvi v ta namen.
• DAN ODPRTIH VRAT NA ŠKOFIJSKI KLASIČNI GIMNAZIJI: Škofijska klasična gimnazija in Jegličev dijaški dom v Šentvidu v Ljubljani vabita na DNEVE ODPRTIH VRAT OD 30. JANUARJA DO 11. FEBRUARJA 2021. Zaradi epidemije bodo vsi dogodki potekali preko spleta.

ŽUPNIJSKA STATISTIKA ZA LETO 2020

• Krsti: 22 novokrščencev. 17 otrok je bilo krščenih v prvem letu življenja, pet pa v starosti od 2. do 6. let. Osem jih je bilo krščenih iz cerkvenega zakona, 3. iz civilnega zakona, 9 iz izven zakonskih skupnosti in en nezakonski (otrok živi le z enim od staršev).
• Število otrok pri verouku: 186
• Prvo sv. obhajilo: 22 prvoobhajancev
• Birma: 17 birmancev
• Poroke: 4 pari
• Pogrebi: 71 pogrebov (le 21 jih je prejelo poslednje zakramente)
• Obhajila: Razdeljenih je bilo 25.600 svetih obhajil.
• Bolniško maziljenje: okrog 95 oseb
• Nedeljska sveta maša: K vsem nedeljskim mašam je čez poletje prihajalo do 400 ljudi. V tem številu je upoštevana tudi sobotna večerna sv. maša.

PAPEŽ FRANČIŠEK O CEPLJENU

Papež Frančišek je o svoji odločitvi glede cepljenja spregovoril že v intervjuju, ki so ga preteklo nedeljo predvajali na eni izmed zasebnih italijanskih televizij. Sveti oče je med drugim poudaril, da je cepljenje »etično dejanje, saj je v igri tvoje zdravje, tvoje življenje, pa tudi življenje drugih«.

Tako papež Frančišek kot tudi zaslužni papež Benedikt XVI. sta že prejela prvi odmerek cepiva proti COVID-19. Prav zaradi COVID-19 je umrl papežev osebni zdravnik Fabrizio Soccorsi.
Več o cepivih proti virusu

NEDELJA BOŽJE BESEDE

Apostolsko pismo Aperuit illis v obliki motu proprio, s katerim je sveti oče Frančišek razglasil nedeljo Božje Besede

br. Matej Štravs, župnik

Foto: Il ragazzo, Cathopic

Danes je tretja nedelja med letom, nedelja Svetega pisma. Prihodnja nedelja je četrta med letom. Nabirka prihodnje nedelje bo namenjena za brate kapucini, ki delujemo v župniji Ljubljana Štepanja vas. Bog povrni.

AKTUALNI URNIK SVETIH MAŠ V NAŠI ŽUPNIJI

V cerkev v Štepanji vasi lahko za mašo ali obhajilo na enkrat pride 9 posameznikov ali gospodinjstev, v cerkev v Bizoviku lahko na enkrat pride 6 posameznikov ali gospodinjstev. (V to je všteto, da gre ena družina tudi v učilnico nad zakristijo.) Cerkvi bosta odprti 10 minut pred mašo.

Urnik svetih maš je naslednji:

Štepanja vas:
• Delavniki: 8.00, 18.00 in ob 19.00
• Nedelja in zapovedan praznik: 6.30, 8.00, 9.15, 10.30, 18.00 in 19.00

Bizovik:
• torek in četrtek: 18.00.
• nedelja in zapovedan praznik: 9.15 in 10.30

Mašne namene za tekoči teden lahko spremljate na tej povezavi.

KDAJ LAHKO PREJMETE SVETO OBHAJILO IZVEN SVETE MAŠE

Če želite prejeti samo obhajilo, pridite med tednom 30 minut po začetku svete maše, ob nedeljah pa 35 minut po začetku svete maše. Obhajilo tako delimo ob naslednjih terminih:

Štepanja vas:
• Delavniki: 8.30, 18.30 in ob 19.30
• Nedelja in zapovedan praznik: 7.05, 8.35, 9.50, 11.05, 18.35 in 19.35

Bizovik:
• torek in četrtek: 18.30.
• nedelja in zapovedan praznik: 9.50 in 11.05

MAŠE PREKO SPLETA

Še naprej lahko na tej povezavi spremljate video prenos svetih maš, ki jih bomo sedaj prenašali iz župnijske cerkve.
• ponedeljek – sobota: 19.00
• nedelja: 10.30.

DAN CELODNEVNEGA ČEŠČENJA

Dan celodnevnega češčenja bo ta četrtek, 28. januarja. To je dan, ko molimo v imenu vse nadškofije. Letos zaradi epidemije ne bo organizirano češčenje po skupinah. Najsvetejše bo izpostavljeno v župnijski cerkvi od 8.30 do 12.30 in od 14.00 dalje do maše ob 18.00. Lepo vabljeni, da kadarkoli v tem času pridete molit v cerkev.

OSTALA OBVESTILA

SVETOPISEMSKI MARATON: Poteka pod geslom »Med vami bom hodil« in bo letos potekal preko spleta od sobote 23. januarja do petka 29. januarja. Vse informacije in prijave za branje Svetega pisma najdete na tej spletni strani.
LETNA NAROČNINA VERSKEGA TISKA: Zelo priporočamo redno letno naročnino. Vabimo vas, da se na verski tisk naročite direktno pri založbah in boste verski tisk dobivali po pošti na dom. Verski tisk pa bo še naprej na razpolago v cerkvi v prosti prodaji. Cene letnih naročnin: Družina – 119,60 €, Ognjišče – 34,30 €, Prijatelj – 12,60 €, Misijonska obzorja – 9 €, Mohorjeve knjige (prednaročilo šest knjig za 2021) – 49 €, Božje okolje – 29,70 €, Beseda med nami – 23,70 €, Communio – 34 €, Magnificat – 59,40 €, Mavrica – 39,90 €, Cerkveni glasbenik – 35,70 €, Radovednež – 23,70 €, #Najst – 27 €, Cerkev danes – 35,70 €, Naša luč – 26,95 €.
TEDEN MOLITVE ZA EDINOST KRISTJANOV 2021 bo potekal od 18. 1. do 25. 1. Letos nosi geslo »Ostanite v moji ljubezni in obrodili boste obilo sadu. (prim. Jn 15,5-9). Vabljeni k molitvi v ta namen.
DAN ODPRTIH VRAT NA ŠKOFIJSKI KLASIČNI GIMNAZIJI: Škofijska klasična gimnazija in Jegličev dijaški dom v Šentvidu v Ljubljani vabita na DNEVE ODPRTIH VRAT OD 30. JANUARJA DO 11. FEBRUARJA 2021. Zaradi epidemije bodo vsi dogodki potekali preko spleta na naslovu: vpis.stanislav.si

ŽUPNIJSKA STATISTIKA ZA LETO 2020

  • Krsti: 22 novokrščencev. 17 otrok je bilo krščenih v prvem letu življenja, pet pa v starosti od 2. do 6. let. Osem jih je bilo krščenih iz cerkvenega zakona, 3. iz civilnega zakona, 9 iz izven zakonskih skupnosti in en nezakonski (otrok živi le z enim od staršev).
  • Število otrok pri verouku: 186
  • Prvo sv. obhajilo: 22 prvoobhajancev
  • Birma: 17 birmancev
  • Poroke: 4 pari
  • Pogrebi: 71 pogrebov (le 21 jih je prejelo poslednje zakramente)
  • Obhajila: Razdeljenih je bilo 25.600 svetih obhajil.
  • Bolniško maziljenje: okrog 95 oseb
  • Nedeljska sveta maša: K vsem nedeljskim mašam je čez poletje prihajalo do 400 ljudi. V tem številu je upoštevana tudi sobotna večerna sv. maša.

IZJAVA KOMISIJE PRAVIČNOST IN PRI SLOVENSKI ŠKOFOVSKI KONFERENCI GLEDE FINANČNE PODPORE ZAVODU ISKRENI

Foto: Iskreni.net

Ob tridesetletnici Slovenije se mora ideološka diskriminacija končati

Del opozicijskih strank, ki se očitno uvršča na skrajno politično levico, je začel gonjo proti Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, ker je na javnem razpisu namenilo državno finančno podporo tudi civilnodružbenemu Zavodu Iskreni. Nobenega dvoma ni, da je razlog za to gonjo idejna usmeritev Zavoda Iskreni, ki zagovarja krščanske vrednote družinskega življenja.

Zato izraža Komisija Pravičnost in mir pri SŠK veliko zaskrbljenost. S tem ko skrajne leve stranke nasprotujejo tej podpori in zaradi nje celo grozijo z interpelacijo pristojnega ministra, zavzemajo diskriminacijsko stališče do nevladne organizacije, ker zastopa družinske vrednote, ki niso po volji izključujoči levičarski ideologiji, odklonilni in sovražni do tradicionalnega in pretežno krščanskega pojmovanja družine.

S tem stranke, ki so med drugim skoraj pet let zadrževale uresničenje odločbe Ustavnega sodišča Republike Slovenije o enakopravnem financiranju katoliških in drugih zasebnih šol, ponovno in nedvoumno razkrivajo svoje nestrpno stališče do krščanskih vrednot in do vseh, ki jih zagovarjamo v sedanji slovenski družbi. Enako diskriminacijo zahtevajo celo od državnih organov, kar je v popolnem nasprotju z zahtevo po ideološki nevtralnosti sodobne demokratične, svobodoljubne in nazorsko pluralistične države. Ob tridesetletnici Slovenije je skrajni čas, da se konča diskriminacija na osnovi idej in vrednot ter se zavrne stigmatizacija in zapostavljanje vseh, ki si v slovenski družbi prizadevamo za krščanske in družinske vrednote.

Stranke, ki s táko zahtevo po novem enoumju zavzemajo stališče, ki je v popolnem nasprotju s svobodoljubnimi, pluralističnimi in demokratičnimi načeli sodobne države in ustavne ureditve Republike Slovenije, nikakor ne morejo veljati za primerne, da jim volivci še kdaj zaupamo odgovornost za našo državo, če hočemo, da ostane zvesta duhu svoje ustave in se v njem še utrjuje. Stališče teh strank je v popolnem nasprotju z duhom in črko človekovih pravic do svobode in enakopravnega izražanja ter uveljavljanja vere in drugih nazorov, kar je temelj vsake demokratične in svobodoljubne državne ureditve. Zato zasluži, da ga obsodijo vsi demokrati v tej državi. Prav tako pozivamo ministra Janeza Ciglerja Kralja, naj ne popusti pod pritiski ter še naprej zagotavlja ideološko nevtralnost Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.

Msgr. dr. Anton Stres
Predsednik Komisije Pravičnost in mir pri SŠK

Vir: spletna stran Katoliške cerkve

PAPEŽ FRANČIŠEK: POSLUŠANJE JE PRVA OBLIKA NEŽNOSTI (več na tej povezavi)

Če danes obstaja »pesniška revščina«, to ni zaradi manj lepote, ampak ker se je zmanjšala naša sposobnost poslušanja, kot je zapisal papež Frančišek v predgovoru h knjigi mladega italijanskega pesnika Luce Milaneseja.

Andreja Červek – Vatikan

Knjiga pesmi z naslovom Nenadne rime izpod peresa Luce Milaneseja je izšla pri založbi Tau in »imela posebnega bralca – papeža Frančiška«, je v spremni besedi napisal p. Antonio Spadaro, direktor jezuitske revije La Civiltà Cattolica.

Poezija je urjenje v poslušanju

Lepota je izkušnja. In »lepota, katere prinašalec je Luca, ne nastane z napornim delom o pomembnih temah ali s skrbno izbiro učenih besed, ampak nastane kot spontana zmožnost, da s pravimi besedami izrazi to, kar je v njem, in ki mu pomaga videti vezi tudi tam, kjer se zdi, da jih ni«, zapiše sveti oče v predgovoru. Gre za »notranji pogled«, ki avtorja spodbuja, da gleda vase, druge in Boga, in ki »zna v navidezno slučajnih stvareh razbrati globoko novost«. Za poezijo je potrebna razpoložljivost nekoga, da posluša, nadaljuje papež in izpostavi, da pri Lucovi poeziji razumemo, da je poslušanje »prva oblika nežnosti«. Je zmožnost, da znotraj sebe ustvarimo prostor za stvari, ki so nove, drugačne, na videz nasprotne, zatem pa se zavemo, da so »resničnejše od ostalih«. Če danes obstaja pesniška revščina, to ni zato, ker je manj lepote, ampak ker se je zmanjšala naša sposobnost za poslušanje, izpostavi papež Frančišek in sklene: »Luci želim, da bi preko teh strani lahko postal sredstvo lepote in nežnosti ter opogumljal mlade, naj posežejo po talentih, ki jih je Gospod posejal v njih, in včasih ne najdejo poguma, da bi jih pokazali, ker jih je strah obsojanja ali neuspeha.«

Spadaro: S poezijo obnoviti voljo do življenja

V spremni besedi pa Spadaro zapiše, da Luca »s papirjem in peresom obnovi moč in vznemirjenost, voljo do življenja. Ne oddaljuje od realnosti, kot se to včasih verjame, nasprotno, zanj je poezija trdna točka, ki te zadržuje pri realnosti stvari.« Kot zapiše sam avtor knjige Nenadne rime, poezija »zagotovo ne bo dala nobene rešitve«, a lahko nam pusti »občutek, da smo.« Lahko bi nam celo dala občutek, da »obstaja nekaj izjemnega«. Kot nadaljuje Spadaro, uporabljati besedo kot poetični izraz je kakor uporabiti mračno sobo, ki nam omogoča razviti nekaj, kar brez nje morda ne bi nikoli opazili ne znotraj ne zunaj sebe. Po Spadarovem prepričanju je ravno temu namenjena poezija Luce Milaneseja: »razvijati podobe o življenju, spraševati se o njegovem smislu in ga morda tudi dojeti«. Potrebna je torej resnična in učinkovita izkušnja življenja, ki vključuje tudi način dešifriranja sveta.

Pomembnost opazovanja »dela v teku«

Da je papež Frančišek sprejel prošnjo in napisal predgovor h knjigi tega mladega pesnika, nedvomno pove veliko o svetem očetu – a prav tako Luci. »Papeževa gesta je prevratniška. Ne izbere priznanega in utrjenega avtorja, ampak nezrelega, ki še raste. Podpiše se pod besede nekoga, ki ni opravil poti, ki bi bila priznana. Njegovo zanimanje je usmerjeno v ‘delo v teku’. In tako razumemo, da v tej napetosti najdemo ključ za današnji čas: v opazovanju tega, kar se razvija, in ne zrelega sadu.« Spadaro nadaljuje, da je beseda konkretni element, v katerem dobi svoje telo vse, kar izkusimo in mislimo; in vodi v nazaj v izkušnjo in ne v abstraktnost. Poezija Luce Milaneseja »ustvarja povezave in posega po globini izkušnje«, je »poslušanje realnosti in samega sebe«. Gre za »poezijo, ki raste v dialektiki in kontradikciji«. A je prav tako poezija »diha, miru, umirjenosti, usmerjena tudi na naravne elemente«. Je »poziv k harmoniji, ki jo ti verzi znajo klicati na koprneč način«, še zapiše Sapadaro.

br. Matej Štravs

Foto: Peter Škrlep, primer.si/fotografija

Njive vedno odpirajo misli.

Da se na krilih prešernosti

razmaknejo do nepreštetih spominov;

na bosopetost otroštva

na tenkočutnost prvih ljubezni,

na križpotja prehojenih poti,

na boleče odhode prijateljev

in na oddaljeno zvonjenje lastnega slovesa.

Ampak njive tudi vriskajo.

Foto: Peter Bergant

Za umetniške duše, ki želijo povezovati Božjo besedo s krščansko umetnostjo, je na voljo lep način. Naročite se na www.christian.art (brezplačno) in vsak dan boste na e-naslov prejeli umetniško delo (sliko, grafiko, kip, tudi fotografijo) povezano z dnevno Božjo besedo. Zraven pa še kratko razlago Božje besede in razlago umetnine. Vse je seveda v angleščini.

Kaj je ‘Christian Art’?

Takole pravijo organizatorji: “Naša ponudba je preprosta: eno pismo na dan, v katerem vam pošljemo Evangelij, ki se ga bere v Cerkvi tisti dan, skupaj z umetniškim delom za katerega verjamemo, da nas zgane, da odseva Božjo besedo in da je primeren za ta dan. Ponujamo kratko refleksijo umetniškega dela in Evangelija. Preprosto vam damo orodja za razmišljanje o Božji besedi skupaj z umetniškim delom. Smo apostolat znotraj Katoliške cerkve in imamo sedež v Londonu.”

Naročite se

Primer za nedeljo 17. januarja 2021

Preberi: Janez 1:35-42

“Kaj iščeta?” (Jn 1,38)

Christ the Saviour with the Holy Eucharist, Painting by Juan de Juanes (1523 – 1579), Painted circa 1545 Oil on panel, © Museo del Prado, Madrid

As John stood with two of his disciples, Jesus passed, and John stared hard at him and said, ‘Look, there is the lamb of God.’ Hearing this, the two disciples followed Jesus. Jesus turned round, saw them following and said, ‘What do you want?’ They answered, ‘Rabbi,’ – which means Teacher – ‘where do you live?’ ‘Come and see’ he replied; so they went and saw where he lived, and stayed with him the rest of that day. It was about the tenth hour.

One of these two who became followers of Jesus after hearing what John had said was Andrew, the brother of Simon Peter. Early next morning, Andrew met his brother and said to him, ‘We have found the Messiah’ – which means the Christ – and he took Simon to Jesus. Jesus looked hard at him and said, ‘You are Simon son of John; you are to be called Cephas’ – meaning Rock.

Reflection on the Painting

Our Gospel today continues with the theme of the readings this week of ’Come and see’ and ‘Follow me’. Christ is asking us to follow Him, but the question is also ‘What are we looking for?’ We are all seekers. We all look for something: for happiness, for peace, for love, for professional fulfilment, etc…. Jesus knew that when He was addressing the people in our reading. He knew they were all seeking something.

Jesus is inviting us to find the answers in Him. He invites us not just to a one-time experience of meeting him. No, He is inviting us to participate in a constant cycle and interaction: we seek, he invites us, revelation follows; we seek some more, he invites us to an even deeper participation and even more will be revealed to us. This continuous cycle is what draws us deep into the mystery of God and the mystery of our Faith.

As illustrated in our painting, the Eucharist and the communion in the Body and Blood of Christ are the ultimate participation in the fullness of communion with God. The Eucharist is the spiritual food nurturing this continuous cycle of seeking, invitation and revelation.

by Patrick van der Vorst

Naročite se

Danes je druga nedelja med letom, nedelja verskega tiska. Prihodnja nedelja je tretja med letom.


 MAŠE PO NOVEM

OD TE NEDELJE 17. 1. DALJE BODO PONOVNO NEDELJSKE SVETE MAŠE Z VERNIKI, ZATO BO VEČ NEDELJSKIH MAŠ.

  • Med tednom zvečer bo na novo maša še ob 18.00.
  • V cerkev v Štepanjo vas lahko za mašo ali obhajilo naenkrat pride 9 posameznikov ali gospodinjstev, v cerkev v Bizovik pa lahko naenkrat pride 6 posameznikov ali gospodinjstev (v to je všteto, da gre ena družina tudi v učilnico nad zakristijo). Cerkvi bosta odprti 10 minut pred mašo.
  • Ker sta v naši župniji manjši cerkvi, smo se odločili, da bomo imeli več nedeljskih svetih maš, med tednom pa bomo imeli v Štepanji vasi dve večerni sveti maši z udeležbo vernikov. Prosimo vas, da se čimbolj enakomerno razporedite na različne termine. Po vsaki sveti maši pa bo možnost za prejem svetega obhajila.
  • Urnik svetih maš je naslednji:
    • Štepanja vas:
      • Delavniki: ob 8.00, 18.00 in ob 19.00
      • Nedelja in zapovedan praznik: ob 6.30, 8.00, 9.15, 10.30, 18.00 in 19.00
    • Bizovik:
      • torek in četrtek: ob 18.00.
      • nedelja in zapovedan praznik: ob 9.15 in 10.30
  • Mašne namene za tekoči teden lahko spremljate na tej povezavi.

KDAJ LAHKO PREJMETE SVETO OBHAJILO IZVEN SVETE MAŠE

Če želite prejeti samo obhajilo, pridite med tednom 30 minut po začetku svete maše, ob nedeljah pa 35 minut po začetku svete maše.

Obhajilo tako delimo ob naslednjih terminih:

  • Štepanja vas:
    • Delavniki: ob 8.30, 18.30 in ob 19.30
    • Nedelja in zapovedan praznik: ob 7.05, 8.35, 9.50, 11.05, 18.35 in 19.35
  • Bizovik:
    • torek in četrtek: ob 18.30
    • nedelja in zapovedan praznik: ob 9.50 in 11.05

MAŠE PREKO SPLETA

Še naprej lahko na tej povezavi spremljate video prenos svetih maš, ki jih bomo sedaj prenašali iz župnijske cerkve:

  • od ponedeljka do sobote ob 19.00
  • v nedeljo ob 10.30
  • ostale maše boste lahko spremljali preko audio povezavi ko bo prenos urejen.

Po ogledu prenosa svete maše ste povabljeni k prejemu svetega obhajila v cerkvi.

OSTALA OBVESTILA

  • ZAHVALA ZA DAROVE, ki smo jih letos zbrali za trikraljevsko misijonsko akcijo: Letos ste v okviru te akcije za projekte slovenskih misijonarjev darovali 804,32 eur. Darove ste darovali 6. januarja v cerkvi (celotna nabirka je bila namenjena v ta namen), nekateri pa ste svoje darove darovali v nabiralnik ali ste jih prinesli meni osebno. Vaše darove smo že nakazali na misijonsko pisarno. Bog vam povrni.
  • LETNA NAROČNINA VERSKEGA TISKA: Zelo priporočamo redno letno naročnino. Vabimo vas, da se na verski tisk naročite direktno pri založbah in boste verski tisk dobivali po pošti na dom. Verski tisk pa bo še naprej na razpolago v cerkvi v prosti prodaji. Cene letnih naročnin: Družina – 119,60 €, Ognjišče – 34,30 €, Prijatelj – 12,60 €, Misijonska obzorja – 9 €, Mohorjeve knjige (pred-naročilo šest knjig za 2021) – 49 €, Božje okolje – 29,70 €, Beseda med nami – 23,70 € Communio – 34 €, Magnificat – 59,40 €, Mavrica – 39,90 €, Cerkveni glasbenik – 35,70 €, Radovednež – 23,70 € #Najst – 27 €, Cerkev danes – 35,70 € Naša luč – 26,95 €.
  • TEDEN MOLITVE ZA EDINOST KRISTJANOV 2021 bo potekal od 18. 1. do 25. 1. Letos nosi geslo »Ostanite v moji ljubezni in obrodili boste obilo sadu. (prim. Jn 15,5-9). Vabljeni k molitvi v ta namen.
  • NEDELJA SVETEGA PISMA, 24. januar 2020.
  • DAN CELODNEVNEGA ČEŠČENJA, četrtek, 28. januar. To je dan, ko molimo v imenu vse nadškofije. Letos bo zaradi epidemije Najsvetejše izpostavljeno v župnijski cerkvi od 8.30 pa do 10h in od 17.00 dalje do maše ob 18.00. Če kdo želi še dlje časa ostati v molitvi v cerkvi, se lahko dogovori z br. Matejem. Lepo vabljeni.
  • SVETOPISEMSKI MARATON bo potekal pod geslom »Med vami bom hodil«, bo letos potekal preko spleta od sobote 23. januarja do petka 29. januarja. Vse informacije in prijave za branje Svetega pisma najdete na tej spletni strani. Povabljeni!

AKCIJI

  • AKCIJA OTROCI ZA OTROKE: je potekala adventu, ko ste otroci zbirali darove za hrano za otroke v revnih deželah. Letos lahko ta dar nakažete kar na misijonsko pisarno. Prejemnik: MISIJONSKO SREDIŠČE SLOVENIJE, Kristanova ulica 1, 1000 Ljubljana TRR: SI56 0201 4005 1368 933, namen nakazila: adventna akcija, referenca: SI00 249400. Hvala.
  • TRIKRALJEVSKA KOLEDNIŠKA MISIJONSKA AKCIJA: V zadnjih letih smo imeli prvo soboto po novem letu trikraljevsko koledniško misijonsko akcijo, v kateri smo zbirali sredstva za projekte slovenskih misijonarjev. Letos te akcije zaradi zdravstvenih razmer ne bo. Lahko pa svoj dar v ta namen nakažete na MISIJONSKO SREDIŠČE SLOVENIJE, Kristanova ulica 1, 1000 Ljubljana TRR: SI56 0201 4005 1368 933, namen nakazila: Trikraljevska akcija, referenca SI00 249300. Bog povrni.

POPISANA FASADA IN SPOMENIK V BIZOVIKU

V noči s srede 13. na četrtek 14. januarja so neznanci popisali fasado na cerkvi v Bizoviku in spomenik žrtvam druge svetovne vojne, ki stoji ob cerkvi v Bizoviku.

Dogodek smo prijavili policiji, ki je naredila zapisnik. Policija se priporoča, da javite, če ste opazili koga, ki se je tisto noč gibal okoli cerkve. To lahko sporočite župniku ali policiji.

Spomenik je že očiščen. Prav tako je očiščena tudi fasada, ki pa jo bo potrebno še na novo pobarvati, ko se bodo temperature dovolj dvignile. Iskrena hvala vsem, ki ste očistili spomenik in fasado.

IZJAVA SLOVENSKIH ŠKOFOV GLEDE CEPLJENJA PROTI BOLEZNI COVID-19

(11. 1. 2021) Slovenski škofje podpirajo vsa prizadevanja za zaščito zdravja ljudi in vse napore za iskanje novih cepiv ter oblik zdravljenja za obolele s koronavirusno boleznijo covid-19.
V letu 2020 smo bili soočeni s pandemijo, ki je omejila naše življenje. Zaradi te krize so številni izgubili svoje najdražje, postali osamljeni in izpostavljeni težkim socialnim ter ekonomskim razmeram. Prav tako pa smo se katoličani znašli z omejitvami na področju verskega življenja. V takšnem položaju se soočamo z upanjem, ki ga prinašajo nova cepiva. V javnosti se ob tem postavljajo različna tehtna vprašanja o etičnosti cepljenja, morebitnih stranskih učinkih cepiv ter njihovi kratkoročni in dolgoročni učinkovitosti. Škofje ob tem ne želimo presojati strokovnih vprašanj, povezanih s cepivi, saj je to pristojnost strokovnjakov in državnih ustanov. Ob tem izražamo podporo vsem, ki se bodo po posvetu s svojim osebnim zdravnikom odločili za cepljenje. V zgodovini se je cepljenje v primeru različnih bolezni izkazalo za učinkovit način za zaščito lastnega zdravja in zdravja bližnjih.

Prav tako je cepljenje ljudi najboljši način za zaščito tistih med nami, ki se iz različnih razlogov ne morejo cepiti in bi jih morebitna okužba zelo prizadela oziroma bi zaradi bolezni lahko umrli. Ob tem poudarjamo, da se ne sme diskriminirati in stigmatizirati okuženih in vseh tistih, ki se iz tehtnih oziroma zdravstvenih razlogov ne cepijo. Tudi v primeru tega cepljenja velja osnovno etično načelo, da naj bo cepljenje vedno prostovoljno in da ima vsak človek pravico do informiranega pristanka. Po danes dostopnih podatkih je Evropska unija odobrila cepivi proti bolezni covid-19, ki jih izdelujeta farmacevtski podjetji Pfizer-BioNTech in Moderna. Za obe velja, da sta pridobljeni na etično sprejemljiv način ter nista pridobljeni iz zarodnih celičnih linij, zato jih katoličani lahko uporabljamo. Ob tem izražamo podporo državnim ustanovam in vladi, da so zagotovili brezplačno cepljenje vsem ljudem ter omogočili dostop do cepiva najprej tistim skupinam, ki so najbolj ogrožene.

Papež Frančišek je napovedal, da se bo dal cepiti, in k temu spodbuja vse katoličane. Zato škofje priporočamo vsem duhovnikom, redovnikom, redovnicam in drugim pastoralnim delavcem, da se po posvetu s svojim osebnim zdravnikom odločijo za cepljenje. S takšno odločitvijo bodo v veliki meri preprečili, da bi postali prenašalci okužbe, ter obenem zaščitili svoje zdravje kot tudi zdravje ljudi, s katerimi prihajajo v stik. Vsi, ki se bodo dali cepiti, bodo prispevali k umiritvi epidemije ter vrnitvi verskega življenja v naše cerkve, župnije in samostane. Škofje vse katoličane vabimo k nadaljevanju molitve za prenehanje epidemije ter k doslednemu spoštovanju vseh ukrepov za preprečevanje epidemije. (slovenski škofje)

br. Matej Štravs, župnik

Foto: Aleš Čerin (Križani)

V ponedeljek, 11. januarja 2021, je potekala 27. seja Stalnega sveta SŠK, na kateri so slovenski škofje sprejeli naslednjo izjavo:

Slovenski škofje podpirajo vsa prizadevanja za zaščito zdravja ljudi in vse napore za iskanje novih cepiv ter oblik zdravljenja za obolele s koronavirusno boleznijo covid-19.

V letu 2020 smo bili soočeni s pandemijo, ki je omejila naše življenje. Zaradi te krize so številni izgubili svoje najdražje, postali osamljeni in izpostavljenim težkim socialnim ter ekonomskim razmeram. Prav tako pa smo se katoličani znašli z omejitvami na področju verskega življenja. V takšnem položaju se soočamo z upanjem, ki ga prinašajo nova cepiva.

V javnosti se ob tem postavljajo različna tehtna vprašanja o etičnosti cepljenja, morebitnih stranskih učinkih cepiv ter njihovi kratkoročni in dolgoročni učinkovitosti. Škofje ob tem ne želimo presojati strokovnih vprašanj, povezanih s cepivi, saj je to pristojnost strokovnjakov in državnih ustanov. Ob tem izražamo podporo vsem, ki se bodo po posvetu s svojim osebnim zdravnikom odločili za cepljenje. V zgodovini se je cepljenje v primeru različnih bolezni izkazalo za učinkovit način za zaščito lastnega zdravja in zdravja bližnjih.

Prav tako je cepljenje ljudi najboljši način za zaščito tistih med nami, ki se iz različnih razlogov ne morejo cepiti in bi jih morebitna okužba zelo prizadela oziroma bi zaradi bolezni lahko umrli. Ob tem poudarjamo, da se ne sme diskriminirati in stigmatizirati okuženih in vseh tistih, ki se iz tehtnih oziroma zdravstvenih razlogov ne cepijo. Tudi v primeru tega cepljenja velja osnovno etično načelo, da naj bo cepljenje vedno prostovoljno in da ima vsak človek pravico do informiranega pristanka.

Po danes dostopnih podatkih je Evropska unija odobrila cepivi proti bolezni covid-19, ki jih izdelujeta farmacevtski podjetji Pfizer-BioNTech in Moderna. Za obe velja, da sta pridobljeni na etično sprejemljiv način ter nista pridobljeni iz zarodnih celičnih linij, zato jih katoličani lahko uporabljamo. Ob tem izražamo podporo državnim ustanovam in vladi, da so zagotovili brezplačno cepljenje vsem ljudem ter omogočili dostop do cepiva najprej tistim skupinam, ki so najbolj ogrožene.

Papež Frančišek je napovedal, da se bo dal cepiti, in k temu spodbuja vse katoličane. Zato škofje priporočamo vsem duhovnikom, redovnikom, redovnicam in drugim pastoralnim delavcem, da se po posvetu s svojim osebnim zdravnikom odločijo za cepljenje. S takšno odločitvijo bodo v veliki meri preprečili, da bi postali prenašalci okužbe, ter obenem zaščitili svoje zdravje kot tudi zdravje ljudi, s katerimi prihajajo v stik.

Vsi, ki se bodo dali cepiti, bodo prispevali k umiritvi epidemije ter vrnitvi verskega življenja v naše cerkve, župnije in samostane. Škofje vse katoličane vabimo k nadaljevanju molitve za prenehanje epidemije ter k doslednemu spoštovanju vseh ukrepov za preprečevanje epidemije.

Msgr. Stanislav Zore, ljubljanski nadškof metropolit in predsednik SŠK

Msgr. mag. Alojzij Cvikl, mariborski nadškof metropolit in podpredsednik SŠK

Msgr. dr. Jurij Bizjak, koprski škof

Msgr. dr. Peter Štumpf, murskosoboški škof

Msgr. Andrej Glavan, novomeški škof

Gospod Rok Metličar, škofijski upravitelj Škofije Celje

Vir: Katoliska-cerkev.si


Znanstvenik in duhovnik dr. Janez Jurij Arnež o korona virusu in cepljenju

Foto: dr. Janez Jurij Arnež – Primorske novice

Že nekaj mesecev v molitvi za zdravje v času epidemije COVID-19 molimo med drugim: “raziskovalcem [daj], da bodo čim prej odkrili uspešno zdravilo.” Bog je uslišal in uslišuje to našo prošnjo.

Mnoge skupine raziskovalcev po vsem svetu so v preteklem letu delale dolge ure dan za dnem in prišle do rezultatov, ki so sedaj na voljo kot zdravila proti koronavirusu SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome CoronaVirus variant 2) in bolezni COVID-19 (COronaVIrus Disease of 2019). Zdravila so medicinski pripravki, ki v širšem pomenu vključujejo tudi cepiva.

V medicini se uporabljata dva načina za soočanje z boleznijo oziroma patogeni (mikroskopskimi povzročitelji bolezni), zdravljenje in cepljenje. Zdravljenje pride v poštev, ko je bolezen že prisotna, da se jo ublaži in ustavi. Cepljenje pa je preventivni ukrep, katerega namen je preprečiti, da bi se bolezen pojavila. V obeh primerih telo razvije imunost—odpornost proti obolelosti, ki jo povzroča dani patogen. Patogeni so različni, od eukarjotskih enoceličarjev do bakterij in virusov. Zavedati se pa moramo, da niso vsi eukarjotski enoceličarji, bakterije in virusi patogenični. Mnogi namreč lahko celo pomagajo pri zdravljenju ali cepljenju.

Kako priti do učinkovitih medicinskih pripravkov?

Navadno gre za dolgo pot. Najprej se izbere možne tarče za napad; to so navadno proteini, encimi, ali pa nukleinske kisline patogenov. Inštituti in farmacevtske firme imajo “knjižnice” raznih spojin in strategij, ki jih potem preizkušajo proti tarčam v laboratoriju, in vitro (v epruvetah). To je začetna raziskovalna stopnja.

Navadno znanstveniki že predvidevajo, katere skupine spojin oziroma strategij bi bile učinkovite proti dani tarči, da ne preizkušajo vse vprek na slepo. Na tej stopnji gre za najbolj osnovne poizkuse, kjer so v igri le tarča in kandidati za pripravek, v kontroliranih raztopinah. Ko odkrijejo obetavne kandidate, jih navadno še izboljšajo, da so še bolj učinkoviti. Ko pridobijo izboljšano učinkovino, gre le-ta v predklinično testiranje.

Na stopnji predkliničnega testiranja kandidatno učinkovino postopoma preizkušajo in vivo, to je, v celicah, tkivih in organizmih. Začnejo s celičnimi in tkivnimi kulturami standardnih in uveljavljenih celičnih linij, kjer je delo še vedno laboratorijsko; namen je ugotoviti, ali kandidatna učinkovina še vedno deluje proti tarči v bolj zapletenih sistemih, ne da bi poškodovala celice oziroma tkiva.

Sledi testiranje v poskusnih živalih; navadno so to posebno gojene miši, podgane ali zajci, včasih tudi opice, ker so to sesalci in so dobri fiziološki modeli za človeka. Če ugotovijo, da je kandidatna učinkovina varna in učinkovita v laboratorijskih živalih, jo usmerijo v klinično testiranje.

Klinično testiranje sestoji iz treh faz. V prvi fazi preizkusijo kandidatno učinkovino na majhnem številu prostovoljcev, da ugotovijo varnost in doziranje ter potrdijo učinkovitost. V drugi fazi se poveča število vzorca prostovoljcev, ki pokriva različne demografske skupine (starost, spol, ipd.), da ugotovijo, če in koliko kandidatna učinkovina deluje različno v raznih skupinah ljudi. Še vedno tudi testirajo varnost. V tretji fazi pa se vzorec poveča na tisoče ljudi, prav tako v raznih skupinah, ki pa so vsi skupaj razdeljeni v dve skupini, testno in kontrolno. Kontrolna skupina prejme t.i. “placebo”, to je, raztopino brez kandidatne učinkovine, medtem ko testna skupina prejme raztopino s kandidatno učinkovino. V tej fazi se ugotovi statistična efektivnost, ki jo citirajo v procentih. Podatke z vseh faz testiranja potem predstavijo pristojnim zdravstvenim organom v odobritev za splošno uporabo v zdravstvu.

Toliko na splošno.

O cepivih proti korona virusu

Sedaj pa se osredotočimo na cepiva proti koronavirusu SARS-CoV-2, ki povzroča COVID-19. Prva in najbolj očitna tarča je površinski protein-S (S za angl. spike, slov. ost ali konica), ki je po strukturi trimerni trans-membranski protein, katerega velik del gleda na površje, del sedi v dvoplastni membrani in del sega v notranjost virusnega delca, kjer je pakiran virusni 30.000 znakov dolg genom v obliki ribonukleinske kisline (RNA).

Protein-S daje koronavirusom ime, ker na elektromikrografih v agregatu daje videz sončne korone (lat. corona, slov. krona), to je zunanje plasti sonca, ki je vidna, ko se osrednji disk pokrije (kot ob sončnem mrku). Protein-S se pri okužbi z virusom veže na površinske receptorje ACE2 človeških celic, v katere se potem virus vsrka in jih napade—prevzame oblast nad celičnimi procesi, da proizvajajo nove kopije virusa.

Raziskovalci preučujejo protein-S drugih sorodnih koronavirusov že več kot desetletje ter so med drugim ugotovili, da spreminja obliko površja in zavzame vsaj dva stanja. Nato so vanj vstavili mutacije in stabilizirali stanje, ki je bolj antigenično, to je, spodbudi močnejši odziv imunskega sistema in produkcijo protitelesc, ki potem onesposobijo “naravni” virusni protein-S in s tem virus.

Na seznamu imamo tri cepiva, ki so 95% efektivna, odobrena in v začetnih fazah uporabe ter zanimiva za nas v Evropi: Pfizer-BioNTech, Moderna-NIH, AstraZeneca-Oxford. Vsa tri so usmerjena na spodbujanje proizvodnje protitelesc v človeškem organizmu proti isti tarči, to je koronavirusnem površinskem proteinu-S, vendar uporabljajo različne strategije. Kitajci, Rusi in drugi imajo tudi svoje kandidate, ki jih testirajo oziroma uporabljajo doma.

Cepivi Pfizer-BioNTech in Moderna-NIH uporabljata podoben pristop: sintetična sporočilna ribonukleinska kislina (mRNA) pakirana v sintetični lipidni (mastni) nanokroglici, ki simulira celično membrano. Ta mRNA (S-mRNA) vsebuje navodila za sintezo stabilizirane in bolj učinkovite različice proteina-S v človeških celicah. Mastna kroglica pa zavaruje občutljivo mRNA pred razkrojem med prenosom in omogoča dostop v celice.

V celici se S-mRNA veže na ribosome, velike makromolekularne encime za sintezo proteinov, in zažene produkcijo enot (monomerov) proteina-S; tri enake monomere se vežejo v končno trimerno obliko proteina-S, ki se vcepi v celično membrano in izpostavi zunanji del na celičnem površju, kjer ga zaznajo imunske celice, ki nato proizvajajo ustrezna protitelesca. Sčasoma celica razgradi S-mRNA, ki tako ne pusti dolgoročnih sledov v celici sami (ne postane del genoma). Protitelesca pa so pripravljena reagirati z virusom, ga onesposobiti (da se ne veže na celične receptorje) in zaznamovati za uničenje s pomočjo drugih imunskih celic.

Protitelesca in imunske celice ostanejo v reportoarju organizma v imunskem spominu tudi desetletja. Cepivi se sintetizira in vitro, izven živalskih ali človeških celic, kar omogoča boljšo biokemično čistost in poenostavi proizvodnjo. Predklinično testiranje je bilo opravljano na miših in opicah rhesus macaque.

Za raziskave, razvoj in predklinično testiranje niso uporabljali človeških izvornih celic. Cepivi sta torej etično nesporni, vendar morata biti shranjena pri nizkih temperaturah, kar pa predstavlja logistični problem za distribucijo.

Cepivo AstraZeneca-Oxford pa uporablja drugačen pristop. Navodila za produkcijo proteina-S so namesto v občutljivi mRNA shranjena v bolj stabilni deoksiribonukleinski kislini (DNA), ki je zapakirana v adenovirusu (nekateri navadni adenovirusi povzročajo prehlad, ta pa ni nevaren), ki je prirejen tako, da se ne more razmnoževati v človeških celicah (imenovan RD-adenovirus, iz angl. replication-deficient).

Adenovirus se veže in vsrka v celico ter dostavi S-DNA v jedro, kjer se le-ta prepiše v S-mRNA. S-mRNA gre nato v citoplazmo na ribosome in zažene produkcijo proteina-S, kot zgoraj. Prednost tega cepiva je, da se lahko hrani v hladilniku in tako ne predstavlja večjega logističnega problema za distribucijo.

Vendar je to cepivo etično bolj sporno, ker se ga proizvaja v prirejenih celicah iz celične linije HEK293, ki izhaja iz človeškega zarodka splavljenega na Nizozemskem leta 1973.

Kljub temu “Nota o moralnosti uporabe nekaterih cepiv proti COVID-19” Kongregacije za Nauk Vere z dne 21. 12. 2020 dopušča uporabo v meri, “da je sodelovanje pri zlu povzročenega splava s strani tistega, ki cepiva uporablja, daljno.” Dalje je “potrebno upoštevati, da se lahko uporabljajo vsa cepiva, ki so priznana kot klinično varna in učinkovita v trdni sodbi vesti, da uporaba teh cepiv ne pomeni formalnega sodelovanja pri splavu, iz katerega izvirajo celice, s katerimi so bila proizvedena cepiva. […] Dopustna uporaba takih cepiv namreč na noben način ne vključuje in ne sme vključevati moralne odobritve uporabe celičnih linij, ki izvirajo iz splavljenih fetusov.”

Torej

Cepiva so v produkciji in v uporabi. Vse tri firme si prizadevajo povečati proizvodnjo na več krajih in učinkovito distribucijo, da cepiva pridejo do čim več ljudi čim hitreje. Epidemiologi poudarjajo pomen skupinske imunosti — čredne imunosti (angl. herd immunity), ki se pridobi, ko je imuniziranih 60–70% prebivalstva; nekateri izvedenci postavljajo celo višji prag, 80% ali celo 90%.

Veliko je odvisno od tega, kako hitro se virus širi in koliko ljudi more okužiti le en prenašalec (faktor R0), to pa je funkcija gostote prebivalstva kakor tudi nalezljivosti virusa. Bolj ko je virus nalezljiv, več ljudi se mora cepiti, da se doseže čredna imunost.

Torej, ko se nam ponudi priložnost za cepljenje, močno spodbujam, da jo sprejmemo in se damo cepiti. Naredimo to zase, za naše družine, za naše skupnosti, za naša občestva, za prijatelje, za domovino, za človeštvo…

Nota Kongregacije za Nauk Vere podčrta, da “v vsakem primeru pa z etičnega vidika moralnost cepljenja ni odvisna samo od dolžnosti varovanja lastnega zdravja, ampak tudi od prizadevanja za skupno dobro.”

Torej je tudi naša moralna dolžnost, da se damo cepiti. Prav tako bodimo Bogu hvaležni za ta dar in za številne raziskovalce, katerih dolgoletna prizadevanja so pripeljala do teh rezultatov.

dr. Janez Jurij Arnež

doktor molekularne biofizike in biokemije, Yale Univ., New Haven, CT, USA, 1991
raziskovalec, CNRS & Université de Strasbourg, FR, 1992 – 1998
profesor biokemije, Albert Einstein Coll. of Med., Yeshiva Univ., NY, USA, 1998 – 2002
profesor kemije, Univ. of Louisville, KY, USA, 2003 – 2009
kancler, Škofija Koper
vikar, Stolna Župnija Koper

Več o dr. Janezu Juriju Arnežu v oddaji Sedmi dan na RTV

Foto: dr. Janez Jurij Arnež, Primorske novice

Naš brat Ambrož je medijska osebnost. V kratkem času smo lahko opazili intervju z njim na spletnem mediju Aleteia, včeraj, 8. januarja pa je bil gost v oddaji Petkov večer na Radiu Ognjišče.

Preizkusil se je na radiu in pred kamero. Kako pa se je brat Ambrož znašel pri kapucinih?

Brat Ambrož Brezovšek prihaja s celjskega konca, zrasel je v osemčlanski družini. Živi in deluje pa v kapucinskem samostanu v Ljubljani. To je red, v katerem je najbolj začutil preprostost in spontani odnos do življenja. Študent tretjega letnika teološke fakultete je pred kratkim napravil večne zaobljube. “Če bo vse v redu s študijem,” razmišlja, “bi lahko bil v duhovnika posvečen čez štiri leta.” Njegova pot je zanimiva, tudi zato, ker je imel v bolj rani mladosti drugačne načrte z življenjem.

Šel je v svet

Doštudiral je grafično in medijsko tehniko. V njem pa je gorela želja, da bi postal igralec. Pa ne amaterski v vaškem gledališču, njegove ambicije so segale v tujino, v ZDA, v Hollywood. “Prostor v Sloveniji se mi je zdel premajhen, hotel sem poskusiti življenje v tujini,” opisuje svoje obdobje po diplomi.

Tedaj se je v želji po svežih izkušnjah in izzivih podal v Anglijo. Našel si je delo in se v mestu Bournemouth vpisal na igralski tečaj.

Življenje na Otoku ga je pritegnilo, spoznal je ljudi z vsega sveta in se izmojstril v angleškem in igralskem jeziku: “Veseli me delo poglabljanja v lik. S svojim telesom izraziš nekoga drugega. To mi je bilo in mi je še vedno zelo zanimivo. Sledilo je nekaj projektov, a nič tako resnega, kot sem si želel sam.” Z izjemo sodelovanja v celovečernem filmu Vloga za Emo, kjer je nastopil.

Temnejše plati šovbiznisa

Ko je raziskoval “zunanjim” opazovalcem manj znane kote igralskega poklica, je odkril, da to ni zanj. “Ne gre za umetnost, ampak za biznis, šovbiznis. Da dobiš neko delo, moraš biti pripravljen narediti marsikaj. Med drugim gre za usluge. Imeti moraš agenta, ki pozna nekoga, ki pozna pomembne ljudi,” je tedaj 27-letni Ambrož spoznal eno od poti do igralskih vlog, ki nima nobene povezave z igranjem.

Na obeh straneh mikrofona: Med študijem je Ambrož približno tri leta deloval tudi na Radiu Ognjišče. Večinoma kot tehnik, kar mu je bilo bližje in ljubše, preizkusil pa se je tudi za mikrofonom. Skupaj z Marjanom Buničem sta vodila študentsko oddajo, bral pa je tudi poročila.

Faustijeva iskra

Vzporedno je odkril svoje poslanstvo, to, kar ga bo res izpolnilo. Iskro je sprožila knjiga Silvana Faustija, ki jo je v Anglijo vzel bolj naključno, za duhovno branje, da “ne bi pozabil, kdo sem”.

“Ko sem bral o razlagi Markovega evangelija, se mi je začelo odpirati … Začutil sem, koliko ljubezni mi je Nekdo pripravil, ne da bi se jaz tega točno zavedal. Tedaj sem dojel, da bi se rad razdal, kot se je nekdo drug zame. Da je to moja pot,” se spominja. Potem so se stvari začele razvijati bliskovito.

Odpravil se je na duhovne vaje v Oxford, kjer so bili po naključju kapucini. Sledilo je nekaj mailov s slovenskim provincialom tega reda. Dogovorila sta se, da pride k njim. Tri dni po vrnitvi iz Anglije leta 2014 je bil tako že v samostanu.

Na temelju iskrenosti

Odločitev je za domače, ne glede na to, da prihaja iz globoko verne družine, predstavljala šok. Tega ni nihče pričakoval. Ob tem pa je bilo odločitev treba pojasniti še nekomu. Ambrož je imel v tistem času dekle.

“Bilo kar težko,” se spominja “tistega” pogovora z njo: “A videl sem, da sem prišel do točke, ko ne morem drugače. Čutil sem, da to moram storiti. Poskusil sem biti karseda iskren.”

Sobratje kot družina

Zadnjih pet let je preživel na študiju v Italiji, od septembra pa je spet v Ljubljani. Kot pravi, se še vedno uči, tudi odnosov: “Glede na to, kakšen značaj imam, mi je lahko skupnost bratov neka pomoč. Mislim, da sem precej svojeglav, malo uporniški. Bratje ti lahko pokažejo ogledalo. Morda kdaj, tudi nevede, skreneš s svoje poti, če je premalo molitve ali zapadeš v določeno miselnost. Nekdo te lahko takoj popravi.“

Spremljajte spletni portal Aleteia, ki prinaša veselo novico evangelija na zanimiv in sproščen način. Če vam je všeč, jo tudi podprite. TUKAJ

Hm … Pridevnikov svojeglav in uporniški ponavadi, vsaj v prvih asociacijah, ne povezujemo z redovniškim poklicem. Kako to deluje v praksi? “V principu sem zadržan, kar zadeva uporabo talentov. Ko bi moral dati kaj svojega, to malo ‘prišparam’. Ne zdi se mi tako pomembno ali mislim, da ne bo dobro sprejeto. Kar umaknil bi se, živel samotarsko, ‘zatlačen’, skrit v svojem varnem brlogu. Bratje me takoj spodbudijo, da grem ven iz tega oklepa,” razloži naš sogovornik.


Pogovor z bratom Ambrožem v oddaji Petkov večer na Radiu Ognjišče. Povezava

 


Talenti v službi drugih

“Učim se, da talente in sposobnosti, ki so mi bile dani, uporabljam predvsem za druge, za služenje drugim. Spreminjam svojo miselnost v smer, da gledam na svoje brate kot na družino. Nismo skupaj zato, ker smo vsi enako oblečeni. Tukaj sem lahko to, kar sem, ne da bi se moral skrivati ali da bi mi bilo nerodno,” še podkrepi svojo misel.

Nesprejemanje pogosto vodi v postavljanje zidu. Če se ne strinjava, bodi ti tam, jaz pa tu. Ne bova se več pogovarjala o neki temi. Če bova stala vsak na svojem bregu, se kmalu sploh ne bova pogovarjala. Včasih je težko stopiti v dialog. Talente pa lahko uporabiš tudi v službi oziroma streženju drugim.

Koronavirus v samostanu

Letošnjo pomlad je preživel v samostanu blizu Vicenze, kjer so bile koronavirusne razmere še bistveno bolj zaostrene kot pri nas. Sestra smrt je obiskala tudi njihov red. Stvarnost je udarila z vso brutalnostjo: “Zavedel sem se, da je nekdo, ki je še včeraj kihal v sosednji sobi, danes v bolnišnici, jutri pa ga morda ne bo več.”

Brat Ambrož je našel svoj mir v molitvi in premišljevanju, kar pa seveda ni pomenilo odklopa od sveta in njegovih stisk: “Za postni čas sem si zadal, da se posvetim meditaciji iste knjige, kot sem jo odnesel v Anglijo. V njej sem se srečeval tudi s smrtjo, ki je bila vse okrog nas, in doživetjem nove realnosti. Ta ljudi ločuje. Začutilo se je, da se drug drugega počasi začenjamo bati. Tudi mi, ki živimo skupaj. S poglabljanjem v evangelij sem lahko ohranil svoj mir. Čeprav sem seveda zaznaval vse psihične pritiske na okolico. Strah je tako močan, da vpliva na razum.”

Tudi redovniki se zabavajo

Ob koncu pogovora na Zoomu, s katerim ima vsakdanje izkušnje, saj na tak način v koronačasu tudi študira, smo mladega redovnika vprašali, kako se z brati sprostijo in kaj počnejo v prostem času.

Enkrat ali dvakrat na teden se dobijo skupaj, posvetijo kaki družabni igri si ogledajo film ali nogometno tekmo, odigrajo partijo namiznega tenisa. “Včasih si odpremo tudi kako pivo ali, ko ima kdo god, pred kosilom spijemo aperitiv. Znamo se razvedriti. Vseskozi pa je prisoten bratski pogovor. Tudi če kaj ne gre, greš do sobrata in mu poveš, kaj ni v redu. Poskušaš priti na isti imenovalec. Mislim, da vlada sproščeno vzdušje, saj morebitne nesporazume ‘čistimo’ sproti.”

Odlična iztočnica in zgled tudi za življenje zunaj samostanskih obzidij.

Duhovniki in redovniki – vsi bratje?

Pri kapucinih smo zasledili, da se z besedo “brat” naslavljajo tako duhovniki kot redovniki. Odgovor se skriva v nauku svetega Frančiška, ustanovitelja kapucinskega reda. “Želel je, da se ne bi delalo razlik, da bi bili vsi enaki. Tako profesor kot tisti, ki obdeluje vrt. Nekateri ljudje nas še vedno kličejo patri, a trudimo se obuditi to, da smo vsi bratje,” pojasnjuje brat Ambrož.

Vir: Aleteia

Danes je nedelja Jezusovega krsta. Prihodnjo nedeljo je druga nedelja med letom.

OD NEDELJE 17. 1. DALJE PONOVNO NEDELJSKE SVETE MAŠE V Z VERNIKI – BO VEČ SVETIH MAŠ

V cerkev v Štepanjo vas lahko za mašo ali obhajilo naenkrat pride 9 posameznikov ali gospodinjstev, v cerkev v Bizoviku lahko naenkrat pride 6 posameznikov ali gospodinjstev (v to je všteto, da gre ena družina tudi v učilnico nad zakristijo). Cerkvi bosta odprti 10 minut pred mašo.

OD NEDELJE 17. JANUARJA BOMO PONOVNO IMELI NEDELJSKE SVETE MAŠE Z VERNKI: Ker sta v naši župniji manjši cerkvi, smo se odločili, da bomo imeli več nedeljskih svetih maš, med tednom pa bomo imeli v Štepanji vasi dve večerni sveti maši z udeležbo vernikov.

Prosimo vas, da se čim bolj razporedite na različne termine. Po vsaki sveti maši pa bo možnost za prejem svetega obhajila. Urnik svetih maš je naslednji:

Štepanja vas:
• Delavniki: ob 8.00, 18.00 in ob 19.00
• Nedelja in zapovedan praznik:
– ob 6.30, 8.00, 9.15,10.30, 18.00 in 19.00

Bizovik:
• torek in četrtek: ob 18.00.
• nedelja in zapovedan praznik: ob 9.15 in 10.30

Mašne namene za tekoči teden lahko spremljate na tej povezavi.

KDAJ LAHKO PREJMETE SVETO OBHAJILO IZVEN SVETE MAŠE

Če želite prejeti samo obhajilo, pridite med tednom 30 minut po začetku svete maše, ob nedeljah pa 35 minut po začetku svete maše. Obhajilo tako delimo ob naslednjih terminih:

Štepanja vas:
• Delavniki: ob 8.30, 18.30 in ob 19.30
• Nedelja in zapovedan praznik:
– ob 7.05, 8.35, 9.50,11.05, 18.35 in 19.35

Bizovik:
• torek in četrtek: ob 18.30.
• nedelja in zapovedan praznik: ob 9.50 in 11.05

MAŠE PREKO SPLETA

Še naprej lahko na tej povezavi spremljate video prenos svetih maš, ki jih bomo sedaj prenašali iz župnijske cerkve.
• od ponedeljka do sobote ob 19.00
• v nedeljo ob 10.30.
• ostale maše boste lahko spremljali preko audio povezave

Po ogledu prenosa svete maše ste povabljeni k prejemu svetega obhajila v cerkvi.

DO NEDELJE 17. 1. VELJA NASLEDNJI RAZPORED MAŠ IN OBHAJILA:

Termini maš in obhajila (ob teh terminih smo na razpolago tudi za sveto spoved):

Štepanja vas:
• Delavniki: maša v cerkvi: ob 8.00 (tudi v ponedeljek) in ob 19.00
– Če želite prejeti samo obhajilo pridite po maši zjutraj ob 8.30 in ali zvečer ob 19.30.
• Nedelja in praznik: obhajilo v cerkvi:
– od 8.00 do 8.45
– od 9.15 do 10.00
– (ob 10.30 ne delimo svetega obhajila, ker je ob tej uri prenos sv. maše preko župnijske spletene strani.)
– od 11.30 do 12.00
– od 19.00 do 19.30

Bizovik:
• torek in četrtek – maša v cerkvi: od 19.00. Če želite prejeti samo obhajilo, pridite po maši to je ob 19.30.
• nedelja – obhajilo v cerkvi: od 9.15 do 10.00
SVETE MAŠE PREKO SPLETA: iz samostanske kapele so ob naslednjih terminih:
• od ponedeljka do sobote ob 18.00
• v nedeljo ob 10.30
• Po ogledu prenosa svete maše ste povabljeni k skupnemu prejemu obhajila v cerkvi.

NAVODILA ZA UDELEŽBO PRI SVETI MAŠI

Svete maše z udeležbo vernikov so dovoljene pod naslednjimi pogoji:
• V cerkvi je lahko toliko vernikov (vključno z bogoslužnimi sodelavci), da je na 30 m2 ena oseba (ali ena družina ali člani skupnega gospodinjstva). Za našo župnijo velja naslednje:
• cerkev v Štepanji vasi 9 oseb ali članov skupnega gospodinjstva
• cerkve v Bizoviku 5 oseb ali članov skupnega gospodinjstva
• Udeležba pri svetih mašah je dovoljena samo zdravim vernikom.
• Verniki se pred sveto mašo in po njej ne smejo družiti ali zadrževati v okolici cerkve.
• Med sveto mašo je v skladu z vladnim odlokom prepovedano (zborovsko oz. ljudsko oz. solo) petje, vključno s petjem mašnika. Pri sveti maši lahko sodeluje organist.
• Pri izhodu iz cerkve lahko ob nedeljah darujete svoj dar v pušico ali nabiralnik za župnijo. Bog povrni.
• Pred sveto mašo in po njej ni dovoljena nobena oblika zbiranja ali druženja v cerkvi ali pred cerkvijo. Pri nas zato pred sveto mašo ne bo molitve rožnega venca.

AKCIJI

AKCIJA OTROCI ZA OTROKE je potekala adventu, ko ste otroci zbirali darove za hrano za otroke v revnih deželah. Letos lahko ta dar nakažete kar na misijonsko pisarno. Prejemnik: MISIJONSKO SREDIŠČE SLOVENIJE, Kristanova ulica 1, 1000 Ljubljana TRR: SI56 0201 4005 1368 933, namen nakazila: adventna akcija, referenca: SI00 249400. Darove lahko prinesete tudi v cerkve in jih izročite duhovniku in jih bomo nakazali na misijonsko pisarno. Hvala.
TRIKRALJEVSKA KOLEDNIŠKA MISIJONSKA AKCIJA: V zadnjih letih smo imeli prvo soboto po novem letu trikraljevsko koledniško misijonsko akcijo, v kateri smo zbirali sredstva za projekte slovenskih misijonarjev. Letos te akcije zaradi zdravstvenih razmer ne bo. Lahko pa svoj dar v ta namen nakažete na MISIJONSKO SREDIŠČE SLOVENIJE, Kristanova ulica 1, 1000 Ljubljana TRR: SI56 0201 4005 1368 933, namen nakazila: Trikraljevska akcija, referenca SI00 249300. Darove lahko prinesete tudi v cerkve in jih izročite duhovniku in jih bomo nakazali na misijonsko pisarno. Za to akcijo bomo namenil tudi darove, ki jih boste darovali v cerkvi v sredo 6. januarja. Bog povrni.

Božična pesem, ki so jo posneli na Škofijski Klasični gimnaziji in v njej sodeluje tudi naša dijakinja. Avdio in video posnetki so bili narejeni na daljavo in nato združeni v en posnetek.

SVETO KOMPOSTELSKO LETO

Katedrala sv. Jakoba v Santiagu de Compostela v Španiji; Foto: Vatican News

Papež Frančišek ob začetku svetega kompostelskega leta 2021 vabi, da izstopimo iz sebe in hodimo z drugimi.

V španskem romarskem svetišču Santiago de Compostela se je začelo sveto kompostelsko leto, posvečeno apostolu sv. Jakobu. Papež Frančišek v sporočilu vabi k spreobrnjenju in solidarnosti.

V španskem romarskem svetišču Santiago de Compostela se je začelo sveto kompostelsko leto, posvečeno apostolu sv. Jakobu. Papež Frančišek v sporočilu vabi k spreobrnjenju in solidarnosti.
Začelo se je jubilejno kompostelsko leto, »leto milosti in odpuščanja«, kot je izpostavil nadškof v Santiagu de Composteli msgr. Julián Barrio Barrio, kjer je grob svetega apostola Jakoba. Kompostelsko leto 2021, v katerem godovni dan apostola Jakoba pade na nedeljo, poteka na temo »Pojdi iz svoje dežele. Apostol te pričakuje«. »V tem tretjem svetem kompostelskem letu v tretjem tisočletju krščanstva je pogumno pričevanje apostola Jakoba priložnost, da ponovno odkrijemo vitalnost vere in poslanstva, ki smo ju prejeli po krstu,« je nadškof zapisal v pastoralnem pismu ob razglasitvi začetka kompostelskega leta, ko je odprl sveta vrata katedrale v Santiagu de Composteli.

Da bi srečali Boga, druge in sebe

Bližino in naklonjenost »vsem, ki se udeležujejo tega trenutka milosti za vso Cerkev, predvsem pa za Cerkev v Španiji in Evropi«, je v sporočilu zagotovil papež Frančišek. »Po sledeh apostola izpustimo sebe, tiste gotovosti, ki se jih oklepamo, a z jasnim ciljem v mislih, da namreč nismo blodeča bitja, ki se vrtijo okoli samih sebe, ne da bi kamorkoli prišla. Gospodov glas nas kliče in kot romarji ga sprejmimo z držo poslušanja in iskanja ter se podajmo na to potovanje, da bi srečali Boga, druge in sami sebe,« zapiše sveti oče.

Spremlja nas Božje usmiljenje

Cilj je pomemben kakor sama pot proti temu cilju. Gre za pot spreobrnjenja, ko hodimo za Jezusom, ki je Pot, Resnica in Življenje. Papež se sklicuje na apostolsko pismo Misericordia et misera, ki je izšlo 20. novembra 2016, ter izpostavi, da »nas na tej poti spremlja Božje usmiljenje. Četudi stanje slabotnosti zaradi greha ostaja, jo preseže ljubezen, ki nam omogoča, da gledamo v prihodnost z upanjem in da smo pripravljeni svoje življenje postaviti na pravo pot.«

Na poti skupaj z drugimi

A da bi se podali na pot, se je najprej treba ločiti od stvari, ki bremenijo. V življenju ne hodimo sami, zato je treba tovarišem na poti zaupati brez sumničavosti in nezaupljivosti. To nam bo »pomagalo ponovno odkriti bližnjega kot dar, ki nam ga je Bog dal kot spremstvo na tem potovanju«. Gre za to, da »izstopimo iz sebe« in se »pridružimo drugim«, da se čakamo in od blizu podpiramo, skupaj delimo napore in osvojitve. Ob koncu potovanja bomo imeli nahrbtnik prazen, a »srce polno izkušenj, oblikovanih v kontrastu in uglašenosti z življenjem drugih naših bratov in sester, ki prihajajo iz drugačnih življenjskih in kulturnih kontekstov,« zapiše papež, ki prav tako poudari ponovno odkrivanje naše dolžnosti, da smo učenci misijonarji in »vse pozivamo v domovino, proti kateri hodimo«.

Romar sporoča svojo vero s svojim življenjem

Sveti oče romarja opiše kot nekoga, ki sebe izroči v Božje roke ter se zaveda, da je obljubljena dežela že navzoča v Kristusu, ki mu je blizu. Na ta način se »dotakne srca brata, brez izumetničenosti, brez propagande«, temveč z »iztegnjeno roko, ki je pripravljena dajati in sprejemati«. Romar, ki prispe do svetih vrat, opravi tri dejanja, s čimer se spomni povoda za svoje potovanje, nadaljuje papež. Prvo dejanje je, da na glavnem portalu motri miren obraz Jezusa, usmiljenega sodnika, ki nas sprejema v svojo hišo. Zatem je tu objem, ki prihaja s podobe apostola Jakoba, ki nam kaže pot vere. Tretje dejanje je udeležba pri evharistični daritvi, ki nas vabi, da začutimo, kako smo Božje ljudstvo, poklicani biti del slave evangelija.

Nadškof Barrio Barrio: Romanje kot pot preoblikovanja misli in srca

Zaradi pandemije je romarsko svetišče v Santiagu de Composteli leta 2020 samevalo in tudi znana Jakobova romarska pot je bila brez popotnikov. Ta čas so izkoristili za obnovo katedrale, ki je sedaj dobila nov sijaj in se pokazala v obnovljeni lepoti. Prihod vernikov v svetišče je sedaj že dovoljen, seveda pod strogimi varnostnimi ukrepi, medtem ko so zaenkrat prepovedana romanja po Jakobovi poti. »V katedrali, kjer se nahaja grob in ohranja spomin na apostola Jakoba, vidimo, da izročilo ni neka relikvija preteklosti, ampak neizčrpen izvir, ki iz roda v rod daje svežo vodo evangelija,« je zapisal nadškof Julián Barrio Barrio v pastoralnem pismu ob začetku jubilejnega leta.

»Dom apostola Jakoba je dom, ki sprejema romarje, je prepoznan po svoji značilni arhitekturi, ki se je oblikovala skozi živo izročilo in skupen evangelij. Vaše romanje in romanje na sto tisoče takšnih, kot ste vi, pripravlja spreobrnjenje jutrišnjih romarjev,« se je nadškof obrnil na vse, ki bodo v jubilejnem letu prišli v Santiago de Compostelo. »Vaša vera je torej sad izročila in prav tako je novo seme za prihodnje generacije, ki stalno prihajajo v Santiago. Geografski cilj vašega romanja je Jakobova hiša, a vaš namen je svoboda vašega srca, svoboda Božjih otrok, h kateri vas kliče Bog Oče. Spodbujam vas, da imate med romanjem oči vedno uprte v ta cilj, da bo vaše romanje tako postalo pot preoblikovanja misli in srca.«

Vir: spletna stran Katoliške cerkve Slovenije

br. Matej Štravs, župnik

Foto: Peter Škrlep, primer.si/fotografija